Page 4 of 5

Posted: 15 Jul 2008, 11:15
by HORST
Witm dokładniej mówiąc dzialo samobieżne Stug 4 (wiem że się pomyliłem).

StuG III Ausf. A (1940, 30 egzemlarzy)
Po raz pierwszy użyty w czasie walk we Francji, Ausf. A używał podwozia czołgu Panzer III Ausf. F i armaty StuK 37 L/24.
StuG III Ausf. B (1940-41, 320 egzemplarzy)
Szersze gąsienice i różne inne niewielkie zmiany.
StuG III Ausf. C (1941, 50 egzemplarzy)
Drobne poprawki w porównianiu z wersją "B", m.in. niewielkie zmiany w konstrukcji nadbudówki.
StuG III Ausf. D (1941, 150 egzemplarzy)
Drobne poprawki w porównaniu z wersją "C".
StuG III Ausf. E (1941-42, 272 egzemplarzy)
Dodano karabin maszynowy MG34 oraz druga radiostację na prawym boku kadłuba.
StuG 40 Ausf. F (1942, 359 egzemplarzy)
Wersja z długolufowa armatą 75 mm StuK 40 L/43. Począwszy od tego modelu, StuG zaczął przejmować rolę niszczyciela czołgów.
StuG 40 Ausf. F/8 (1942, 334 egzemplarzy)
Zmiany armaty na wersję z jeszcze dłuższą lufą L/48.
StuG 40 Ausf. G (1942-45, 7,893 egzemplarzy)
Ostateczna wersja StuGa. Używała podwozia Panzer III Ausf. M i od 1944 produkowana z dwoma karabinami maszynowymi


Służba
Działa pancerne StuG III znajdowały się w wyposażeniu wyodrębnionych jednostek artylerii szturmowej. Były to początkowo bataliony, a później brygady dział szturmowych. Miały je także oddziały wsparcia w związkach pancernych. Niejednokrotnie służyły one do łatania "dziur" w ich uzbrojeniu. Z powodu braku czołgów, niektóre oddziały pancerne przezbrajano w te działa. Miało to miejsce szczególnie pod koniec wojny. Po zakończeniu II wojny światowej, kilkanaście wyremontowanych rumuńskich StuG III, zostało sprzedanych do Egiptu i Syrii. Wzięły one udział w wojnie sueskiej w 1956 i wojnie sześciodniowej 1967



Historia
W 1935 Erich von Manstein w liście do generała Becka opisał koncept jednostek "artylerii szturmowej" (Sturmartillerie), której głównym zadaniem miałoby być bezpośrednie wsparcie atakujących oddziałów piechoty. Po dopracowaniu szczegółowych wymagań, 15 czerwca 1936 firma Daimler-Benz AG otrzymała rozkaz zaprojektowania opancerzonego pojazdu wsparcia piechoty, uzbrojonego w armatę 75 mm, ze swobodą ruchu w płaszczyźnie poziomej przynajmniej 25°. Cały pojazd miał być opancerzony chroniąc załogę przed bezpośrednim ogniem wroga, a całkowita wysokość pojazdu nie miała przekraczać wysokości przeciętnego mężczyzny. Daimler-Benz AG zdecydował się użyć podwozie nowo zaprojektowanego średniego czołgu Panzerkampfwagen III do rozwinięcia nowego pojazdu. Pierwszy pięć prototypów powstało w 1937 na podwoziu PzKpfw III Ausf. B, uzbrojone były w krótkolufową armatę 75 mm Sturmkanone 37 L/24 (o długości lufy 24 kalibrów) i niskiej prędkości wylotowej pocisku. Dopiero po napotkaniu w Rosji czołgów T-34, zdecydowano się na przezbrojenie StuGa III w długolufową armatę zdolną do penetracji pancerza radzieckich czołgów. Od wiosny 1942 zaczęto używać armaty 75 mm StuK 40 L/43, a jesienią tego roku jeszcze dłuższej jej wersji L/48. Warianty StuGa III wyposażone w te działa były też okręslane jako StuG 40. Późniejsze modele StuGa III wyposażone były także w karabin maszynowy MG34 o kalibrze 7,92 mm zamontowany w kadłubie. Wszystkie pojazdy z serii Sturmgeschütz były bardzo tanie do wyprodukowania, w porównaniu ze współczesnymi im czołgami, i do końca wojny powstało ponad 10.500 egzemplarzy w różnych wersjach.

Posted: 15 Jul 2008, 11:30
by robot humano
HORST wrote:Witam ten czołg ma być odrestaurowany i podobno ma działjący silnik jako jeden na świecie tak słyszałem ale niewiem czy to prawda. :twisted: :?: :?:
Tu więcej plotek:

http://www.odkrywca.pl/stug-iv-grzegorz ... tml#637605

P.S. 4 dni po wyciągnięciu z 70letniej drzemki w rzece ma mieć działający silnik? Nawet plotki powinny mieć granice.

Posted: 15 Jul 2008, 12:47
by GIZIO
P.S. 4 dni po wyciągnięciu z 70letniej drzemki w rzece ma mieć działający silnik? Nawet plotki powinny mieć granice.[/quote]


No może jeszcze i działo by miał sprawne,ale go zabrakło. :lol: :lol:

Posted: 15 Jul 2008, 14:01
by Mario
no nie napisali jeszcze, że światła jeszcze świeciły:)

Posted: 16 Jul 2008, 09:36
by robot humano
A w menażce zupa ciepła.

Re: Ciekawostka

Posted: 01 Mar 2010, 20:58
by ziom
Juz jezdzi :) Filmik na onecie:

http://www.onet.tv/ostatni-wojenny-lup, ... ,klip.html#" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Ciekawostka

Posted: 02 May 2011, 19:42
by Waldek
Co ciekawego jest tam wiele moich śrubek, objemek i kabli :D

Re: Ciekawostka

Posted: 03 May 2011, 21:20
by Waldek
Festyn wikingów w Ribe- Dania

Troszeczkę wiadomości ze świata, właściwie nas też dotyczący jak przed wiekami tak i teraz. Ponieważ było słychać Polski język, a to dlatego że masę stoisk to Polacy.

Re: Ciekawostka

Posted: 19 May 2011, 22:54
by Waldek
Fgeskov- muzeum pałacowe, motorów, samolotów, powozów, motorów, i td.

Re: Ciekawostka

Posted: 27 May 2011, 12:36
by Waldek
Sam koniec Danii- Skagen.

Re: Ciekawostka

Posted: 30 Jun 2012, 20:04
by Waldek
Silkeborg - Dania
Parada statków parowych jak i wycieczkowych oraz inne ujęcia.

Re: Ciekawostka

Posted: 30 Jun 2012, 22:09
by Stach
Czad! A co to za zamek?

Re: Ciekawostka

Posted: 05 Jul 2012, 18:26
by Waldek
Egeskov koło Odense na pierwszej wyspie.

Re: Ciekawostka

Posted: 25 Aug 2012, 13:16
by Waldek
Średniowiecze w Horsens w Danii.

https://picasaweb.google.com/1124411768 ... erpnia2012" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja tam byłem i piwko oraz miód piłem.

Re: Ciekawostka

Posted: 09 Oct 2012, 10:45
by TomekPopek21
Czy ten festyn wikingów odbywa się co roku ??? Jeżeli tak to kiedy ???