Zdjęcia kolejowe. Nie takie stare, a już historyczne.

Tematy o okolicach Szczecinka oraz innych pomorskich miastach.
Post Reply
britneykiller
Posts: 161
Joined: 27 Feb 2005, 19:49
Location: Biały Bór / Szczecin

Zdjęcia kolejowe. Nie takie stare, a już historyczne.

Post by britneykiller »

Witajcie! W jednej z najpopularniejszych polskich fotogalerii transportowych pojawiły się dwa nie lada rarytasy, mianowicie zdjęcia z przejazdu wagonu motorowego typu SN61 na linii Łubowo - Borne Sulinowo w 1995 roku. Oto linki do zdjęć:

Zdjęcie nr 1.
Zdjęcie nr 2.

Z oczywistych przyczyn zachowało się niewiele zdjęć, dokumentujących przejazd pociągiem po tej linii. 10 lat po wykonaniu powyższych zdjęć, dworzec w Bornem wyglądał tak.

Łza się w oku kręci :(.

Poniżej zaś podaję linki do zdjęć dokumentujących ostatnie przejazdy pociągów (planowych i specjalnych) linią Grzmiąca - Połczyn Zdrój przez Barwice.

Link 1

Ostatnia wizyta pociągu na stacji w:
Barwicach
Piaskach Pomorskich
Połczynie
..i jeszcze jedno zdjęcie z Połczyna

To już niestety raczej nie powróci, choć w przypadku linii do Połczyna czas od czasu słyszy się jeszcze jakieś głosy, mówiące nieśmiało o reaktywacji połączeń. Jednak ciężko już w to uwierzyć, gdyż wymagałaby ona kapitalnego remontu.

Jeżeli ktoś z Was posiada zdjęcia dokumentujące przejazdy pociągów tymi liniami, to proszę, podzielcie się nimi na forum :). Pozdro

.:bk:.
User avatar
bronx
Site Admin
Posts: 5471
Joined: 25 Feb 2005, 10:18
Location: Nstn in Pomm.
Contact:

Post by bronx »

Również zawsze marzyłem żeby linia Grzmiąca - Połczyn została wskrzeszona, i widziałem oczami wyobraźni że smiga tam szynobus wahadłowo bezpośrednio ze Szczecinka do Połczyna. Niestety ostatnio jak jechałem samochodem trasą z Połczyna do Szczecinka to zauważyłem że wszystkie przejazdy kolejowe są elegancko zalane asfaltem. Trzeba być realistą, i wiem że tą trasą żaden pociąg już nigdy nie pojedzie. Fajnie by było gdyby teraz w tym miejscu została pociągnięta sympatyczna ściezka rowerowa, a już zupełnym kosmosem byłoby zaadaptowanie budynków kolejowych (dworców) które istnieją przy tej trasie na schroniska/hoteliki dla rowerowych turystów którzy tą trasą by jeździli.
britneykiller
Posts: 161
Joined: 27 Feb 2005, 19:49
Location: Biały Bór / Szczecin

Post by britneykiller »

bronx wrote:Fajnie by było gdyby teraz w tym miejscu została pociągnięta sympatyczna ściezka rowerowa, a już zupełnym kosmosem byłoby zaadaptowanie budynków kolejowych (dworców) które istnieją przy tej trasie na schroniska/hoteliki dla rowerowych turystów którzy tą trasą by jeździli.
Oj taak, coś jak z Połczyna do Złocieńca :). I Połczyn stałby się zamiast kolejowego węzłem rowerowym :).
User avatar
Krzysztof II
Posts: 578
Joined: 08 Apr 2006, 20:50
Location: Bromberg
Contact:

Post by Krzysztof II »

Do bornego można by zrobić ruch drezynowy :) :(
Szczecinek
User avatar
bronx
Site Admin
Posts: 5471
Joined: 25 Feb 2005, 10:18
Location: Nstn in Pomm.
Contact:

Post by bronx »

britneykiller zdjęcia gdzieś wcieło z linków które zapodałes, masz je może skopiowane? trzeba by podlinkować z naszego serwera.
britneykiller
Posts: 161
Joined: 27 Feb 2005, 19:49
Location: Biały Bór / Szczecin

Post by britneykiller »

Niestety, wcięło je, bo padł serwer fotogalerii transportowej. Niestety, nie zapisałem tych zdjęć, jednak postaram się jakoś do nich dotrzeć.
Waldek

Post by Waldek »

Witam
Może za pięćdziesiąt lat będzie tak jak w Szwecji, tam rzeczywiście tak zrobiono jak Wam się marzy.

Image Image Image Image
User avatar
Krzysztof II
Posts: 578
Joined: 08 Apr 2006, 20:50
Location: Bromberg
Contact:

Post by Krzysztof II »

bronx wrote:Również zawsze marzyłem żeby linia Grzmiąca - Połczyn została wskrzeszona, i widziałem oczami wyobraźni że smiga tam szynobus wahadłowo bezpośrednio ze Szczecinka do Połczyna. Niestety ostatnio jak jechałem samochodem trasą z Połczyna do Szczecinka to zauważyłem że wszystkie przejazdy kolejowe są elegancko zalane asfaltem. Trzeba być realistą, i wiem że tą trasą żaden pociąg już nigdy nie pojedzie. Fajnie by było gdyby teraz w tym miejscu została pociągnięta sympatyczna ściezka rowerowa, a już zupełnym kosmosem byłoby zaadaptowanie budynków kolejowych (dworców) które istnieją przy tej trasie na schroniska/hoteliki dla rowerowych turystów którzy tą trasą by jeździli.
Ja osobiście jestem jak nahjbardziej przeciwny rozwiązaniu jak budowa scieżki rowerowej na dawnym nasypie kolejowym, jakby nie patrzec to kawał histori.
Szczecinek
User avatar
bronx
Site Admin
Posts: 5471
Joined: 25 Feb 2005, 10:18
Location: Nstn in Pomm.
Contact:

Post by bronx »

Też bym wolał żeby pociagi smigały jak dawnej, ale trzeba na sprawe patrzeć realnie, transport samochodowy na tyle spowszedniał i staniał że kolej na krótkich trasach regionalnych (a szczególnie osobowa) już nigdy nie bedzie oplacalna, choćby jeździły szynobusy lub inne wynalazki. Na świecie jest tak że coś żeby istniało musi byc opłacalne m. in. ten powód spowodował tak intesnywny rozrost sieci kolejowej na początku XX wieku. Dzisiaj rozwój techniczny spowodował, że ten środek lokomocji który na początku XX wieku był lekarstwem na wzrastającą potrzebę ludności do przemieszczania się, teraz umiera śmiercią naturalną i nic się tu nie da zmienić czy sie to komuś podoba lub nie. Dlatego uważam, że właśnie takie scieżki są jedynym sposobem aby pamięć o tego typu środku komunikacji nie zaginęła (na trasie takiej sciezki można stawiać tablice informujące o historii danej linii, dzieki temu zachowają się budynki kolejowe będące infrastrukturą dla rowerowego ruchu turystycznego) a nasypy poprostu nie zarosły lasem, bo wtedy to już nic nie pozostanie.

PS. To pisałem z bólem serca ja, miłośnik kolei żelaznej nie tylko na pomorzu.

PS. W powyższym wywodzie nie brałem pod uwagę sytuacji istniejącej w polskim kolejnictwie (błędy w zarządzaniu itp.) co w naszej sytuacji powoduje jeszcze większe prawdopodobieństwo zamknięcia wszelkich lokalnych tras i potrzebę ich ratowania na jakieś alternatywne sposoby.
User avatar
Krzysztof II
Posts: 578
Joined: 08 Apr 2006, 20:50
Location: Bromberg
Contact:

Post by Krzysztof II »

W niemczech kolej jest konkurencją dla samolotów :D
Szczecinek
User avatar
bronx
Site Admin
Posts: 5471
Joined: 25 Feb 2005, 10:18
Location: Nstn in Pomm.
Contact:

Post by bronx »

racja, a druga strona medalu jest taka że w Niemczech rónież buduje się scieżki rowerowe na nasypach nieużywanych już linii kolejowych
User avatar
Krzysztof II
Posts: 578
Joined: 08 Apr 2006, 20:50
Location: Bromberg
Contact:

Post by Krzysztof II »

Ale na liniach gdzie już dawno nie ma torów, zresztą w Niemczech jest mało nieużywanych lini, chyba że niewiem oczymś na terenie byłej NRD.
Szczecinek
Waldek

Post by Waldek »

Witam
Szwecja nagminnie tworzy ścieżki rowerowe na nasypach nawet dla tego że nie ma górek i jest najbliżej między miejscowościami. Na dodatek nie znalazłem trakcji elektrycznej,cały system opiera się na lokomotywach spalinowych.
User avatar
Krzysztof II
Posts: 578
Joined: 08 Apr 2006, 20:50
Location: Bromberg
Contact:

Post by Krzysztof II »

Waldek wrote:Witam
Szwecja nagminnie tworzy ścieżki rowerowe na nasypach nawet dla tego że nie ma górek i jest najbliżej między miejscowościami. Na dodatek nie znalazłem trakcji elektrycznej,cały system opiera się na lokomotywach spalinowych.

W Szwecji są rownież trasy zelektryfikowane, oto kilka zdjęć taboru:
Image
Szczecinek
Post Reply