Historia linii kolejowych na Pomorzu Zach.

Tematy o okolicach Szczecinka oraz innych pomorskich miastach.
User avatar
KENSTEL
Posts: 5
Joined: 08 Jul 2007, 18:32
Location: Pomorze

Post by KENSTEL »

Tematyka pasjonująca... Miłośnikom kolei na Pomorzu polecam ciekawą książkę Sebastiana Szwajlika "DZIEJE KOLEI STARGARDZKIEJ", Stargard 2002. Znajdziecie tam mnóstwo informacji, podanych w ciekawy i przystępny sposób. Ponadto ilustracje, tabele, mapy.
GIZIO

Post by GIZIO »

Serwo

W ostatnim numerze "Tematu" z 14 września 2007r.na stronie 10-11 jest ciekawy artykuł na temat szczecineckiego kolejnictwa po drugiej wojnie światowej.Zainteresowanym polecam przeczytać.Pozdro. 8)
Pt47-106
Posts: 2
Joined: 30 Oct 2007, 18:58
Location: MD Gryfino/Przeclaw

Post by Pt47-106 »

GIZIO

Post by GIZIO »

Kalendarium otwierania linii kolejowych normalnotorowych na Pomorzu Zachodnim (zestawienie)cz.1

15.08.1843r.(Berlin)-Kołbaskowo-Szczecin 13km
01.05.1846r.Szczecin-Dąbie-Stargard Szcz. 35km
10.08.1847r.Stargard.Szcz-Choszczno-Dobiegniew 67km
20.06.1848r.Dobiegniew-Krzyż 23km
01.07.1848r.Krzyż-Drawski Młyn-Wronki 33km
14.07.1848r.Wronki-Szamotuły 18km
10.08.1848r.Szmotuły-Poznań 33km
27.07.1851r.Krzyż-Wieleń Pn.-Trzcianka-Piła-Nakło-Bydgoszcz 144km
12.10.1857r.(Kietz)-Kostrzyń-Gorzów-Strzelce Kraj.-Krzyż 105km
01.06.1859r.Stargard-Runowo Pom.-Świdwin-Białogard-Koszalin 135km
01.06.1859r.Bialogard-Koszalin 36km
16.03.1863r.Szczecin-Stobno-granica-(Grambow) 13km
01.07.1869r.Koszalin-Sławno-Słupsk 67km
01.09.1870r.(Gdańsk)-Sopot-Gdynia-Lębork-Słupsk 120km
16.01.1871r.Piła-Złotów 32km
15.11.1871r.Złotów-Wierzchowo Człuchowskie-Chojnice 51km
02.01.1875r.Rzepin-Kostrzyn 32km
15.05.1876r.Ducherow-granica-Świnoujście 2km
16.11.1876r.Kostrzyn-Godków-Chojna 45km
15.05.1877r.Chojna-Gryfino-Szczecin 54km
01.11.1877r.Runowo Pom.-Drawsko Pom. 22km
01.12.1877r.Drawsko Pom.-Czaplinek 29km
16.01.1878r.Człuchów-Czarne 31km
15.05.1878r.Czarne-Szczecinek-Łubowo-Czaplinek 53km
01.10.1878r.Szczecinek-Miastko-Korzybie-Słupsk-Ustka 121km
15.11.1878r.Korzybie-Sławno-Darłowo 35km
15.11.1878r.Szczecinek-Grzmiąca-Białogard 63km
15.05.1879r.Poznań-Piła-Jastrowie-Okonek-Szczecinek 166km

C.D.N.Pozdro. 8)
GIZIO

Post by GIZIO »

Kalendarium otwierania linii kolejowych normalnotorowych na Pomorzu Zachodnim (zestawienie)cz.2

01.11.1881r.Piła -Wałcz 23km
01.10.1882r.Dąbie-Goleniów-Płoty 66km
01.02.1882r.Ploty-Gryfice 14km
25.05.1882r.Gryfice-Kołobrzeg 43km
31.08.1882r.Stargard-Pyrzyce-Lipiany-Myślibórz-Kostrzyn 98km
31.10.1883r.(Myślibórz)-Głazów-Barlinek 19km
15.08.1884r.Baranowo-Bytów 19km
01.09.1888r.Wałcz-Kalisz Pomorski 44km
15.07.1892r.Goleniów-Wysoka Kamieńska-Wolin 46km
17.07.1892r.Wysoka Kamieńska-Kamień Pomorski 17km
20.12.1892r.Godków-Siekierki-granica-(Wriezien) 22km
01.11.1893r.Wyszogóra-Resko Południe 14km
01.07.1894r.Świnoujście-granica-(Heringsdorf) 3km
25.01.1895r.Gryfino-Chwarstnica-Swobnica 33km
01.02.1895r.Chwarstnica-Stare Czarnowo 17km
01.08.1895r.Choszczno-Kalisz Pomorski 38km
01.09.1895r.Ulikowo-Ognica 24km
15.10.1895r.Ognica-Kalisz Pomorski 34km
01.11.1896r.Grzmiąca-Śliwno Bobolickie 14km
16.11.1896r.Świdwin-Smardzko 6km
22.12.1896r.Smardzko-Redło 9km
17.03.1897r.Redło-Stare Ludzicko5km
01.04.1897r.Stare Ludzicko-Połczyn Zdrój 4km
10.05.1897r.Stobno-dobra-Stolec-granica-(Glashutte) 20km
04.10.1897r.Strzelce Krajeńskie Wsch.-Strzelce Krajeńskie 7km
04.12.1897r.Wałcz-Człopa 35km
15.12.1897r.Śliwino Bobolickie-Bobolice 6km
21.12.1897r.Sławno-Jacinki-Polanów-Gołogóra (750mm,Sławno-Polanów przebud.na normalnotorową po 1918r.) 57km
15.03.1898r.Szczecin-Drzetowo 11km
07.08.1898r.Choszczno-Barlinek 30km
22.08.1898r.Pyrzyce-Płońsko 19km
28.08.1898r.Pyrzyce-Chwarstnica 22km
28.08.1898r.Szczecin Zdroje-Stare Czarnowo 21km
01.10.1898r.Drzetowo-Police 13km
15.10.1898r.Police-Jasienica 5km
03.12.1898r.Wałcz Raduń-Rudki 18km

C.D.N
GIZIO

Post by GIZIO »

Kalendarium otwierania linii kolejowych normalnotorowych na Pomorzu Zachodnim(zestawienie)cz.3 i ostatnia.

08.01.1899r.Godków-Trzcińsko-Pyrzyce-47km
18.05.1899r.Koszalin-Mścice-Kołobrzeg-42km
01.07.1899r.Wolin-Międzyzdroje-17km
12.12.1899r.Krzyż -Człopa-25km
01.05.1900r.Kalisz Pomorski-Wierzchowo-Złocieniec-40km
15.06.1900r.Międzyzdroje-Świnoujście-14km
10.11.1900r.Rudki-Wierzchowo Pomorskie-20km
01.06.1901r.Świnoujście-Świnoujście Port.(lewobrzeżny)-4km
15.07.1902r.Strzelce Krajeńskie-Lubiana Pyrzycka-30km
30.08.1902r.Nowogard-Dobra Nowogardzka Północna-20km
15.07.1903r.Złocieniec-Połczyn Zdrój-34km
15.07.1903r.Bobolice-Polanów-25km
01.09.1903r.Połczyn Zdrój-Barwice-18km
15.10.1903r.Barwice-Grzmiąca-14km
14.12.1903r.Goleniów-Maszewo-20km
18.08.1905r.Mścice-Mielno-5km
19.10.1906r.(Glashute)-granica-Karszno-Nowe Warpno-8km
24.12.1906r.Kamień Pomorski-Trzebiatów-39km
01.05.1907r.Resko Północne-Resko Południowe-1,6km01.10.1908
01.10.1908r.Czaplinek-Jastrowie-46km
24.04.1909r.Resko Północne-Płoty-Golczewo-31km
15.03.1910r.Jasienica-Trzebież Szczeciński-9km
20.12.1910r.Wysoka Kamieńska-Golczewo-11km
18.11.1911r.Sławno-Postomino-Ustka-36km
15.09.1912r.Gorzów Wlkp-Myśliórz-49km
10.05.1913r.Dobra Nowogardzka Płn.-D.Now.Pd.-2km
01.07.1913r.Koszalin-Mścice(równoległa do istniejącej,koleji elektrycznej)10km
01.07.1913r.Mścice-mielno-Unieście(kolej elektryczna)-5km
10.09.1914r.Złotów-Węgierce-Jastrowie-24km
25.11.1914r.Węgierce-Płytnica-Wałcz-39km
01.11.1921r.Polanów-Korzybie-34km
01.06.1926r.Brzeźno Człuchowskie-Wierzchowo Człuchowskie-8km
15.10.1930r.Cedynia-Osinów Dolny-granica(Bad Freienwalde)-7km
15.01.1931r.Szczecin Gumieńce-Szczecin Turzyn-4km
1935r.Łubowo-Borne Sulinowo-10km
15.05.1936r.Linia obwodowa:Szczecin Gumieńce-Szczecin Dąbie z łącznicami-25km 8)
GIZIO

Post by GIZIO »

Czy wiecie,że do roku 1863 Sypniewo miało prawo pobierania cła za przejazd mostem przez Płytnicę.Był to podobno jeden z starych przywilejów dla osadnictwa. 8)
britneykiller
Posts: 161
Joined: 27 Feb 2005, 19:49
Location: Biały Bór / Szczecin

Post by britneykiller »

A jaki to ma związek z koleją :)?
GIZIO

Post by GIZIO »

A no taki,że zaczerpnąłem tą informację z artykułu poświęconego koleji na Pomorzu((Szlakiem linii kolejowej Czaplinek-Jastrowie) i całkiem możliwe,że chodzi o most kolejowy.To tyle panie upierdliwy. :lol: :lol:
britneykiller
Posts: 161
Joined: 27 Feb 2005, 19:49
Location: Biały Bór / Szczecin

Post by britneykiller »

Daruj sobie epitety. Nie napisałeś ani słowa o tym wcześniej, więc stąd wynikło moje pytanie. Nie sądzę, żeby w 1863 roku w Sypniewie stał most kolejowy. Chyba że chodzi Ci o to, że na miejscu tego mostu postawiono później most kolejowy, bo samą linię otwarto w 1908 roku.
GIZIO

Post by GIZIO »

Daruje sobie wszystko. 8)
GIZIO

Post by GIZIO »

Drugi raz proponuje czytać dokładnie.Napisałem za przejazd mostem przez Płytnicę,a nie przez Sypniewo,ale co tam grunt to się pokazać. 8)
britneykiller
Posts: 161
Joined: 27 Feb 2005, 19:49
Location: Biały Bór / Szczecin

Post by britneykiller »

GIZIO wrote:Drugi raz proponuje czytać dokładnie.Napisałem za przejazd mostem przez Płytnicę,a nie przez Sypniewo,ale co tam grunt to się pokazać. 8)
Co za różnica, skoro Płytnica przepływa przez Sypniewo? Zadałem pytanie z ciekawości, a nie przez złośliwość, więc nie musisz go traktować jako ataku na siebie, bo tylko zniechęcasz do jakiejkolwiek dyskusji. To tyle z mojej strony.
GIZIO

Post by GIZIO »

Proponuje aby ktoś odpowiedzialny za to forum,zrobił małe zamiatanie postów nie na temat w tym dziale(włączając też moje). 8)
GIZIO

Post by GIZIO »

Post Reply