W publikacji „Przegląd Kawaleryjski” Nr 1 (27) ze stycznia 1928 roku można odnaleźć ciekawą wzmiankę o naszym mieście. Cały tekst traktuje o mobilności wojska i jakie to możliwości transportowe oferują współczesne i nowoczesne (jak na 1927 rok) środki transportu. Omawiając temat, autor przedstawił kilka z wydarzeń historycznych opisujących duże, wojskowe operacje logistyczne, jakbyśmy to dziś nazwali. Jedna, bardzo nietypowa na saniach miała swój początek w Szczecinku lub jego okolicach.
Tekst został opublikowany jako przedruk z niemieckiej publikacji w MILITÄRWOCHENBLATT. Nr. 18 z dn. 11 listopada 1927.
Mjr. Guderian.
[...]
I. Wyprawa saniami Kurfüsta Brandenburskiego w r. 1678 — 1679.
W dniu 25 X,1678 wkroczył 12000 korpus szwedzki pod gen. Horn przez Kurlandję do Prus Wschodnich. Kurfürst zwany przez Prusaków wielkim, a przez Polaków oszustem, zebrał w rejonie Szczecinek (Neustettin) swe wojsko (6 p. kawalerji — 3700 ludzi, 2 p. drag. — 1400 ludzi, 5 baonów piechoty — 3500 ludzi, w sumie 9000 ludzi. 32 armaty i 2 haubice) i ruszył przez Kwidzyn na Królewiec. Wzmocniwszy częścią kawalerji walczącego już ze Szwedami gen. Görtzke, zebrał w Królewcu 1200 sań, by na nich przewozić swą piechotę i artylerję. Ogólnym jego zamiarem było przecięcie korpusowi szwedzkiemu linij komunikacyjnych. Kurfürst był kilkakrotnie bliskim dopadnięcia Szwedów, lecz ci potrafili się wymknąć zawsze dość wcześnie. Szczególnie pouczającym jest dzień 30.1 .1679, gdy Kurfürst chcąc uderzyć na Szwedów pod Tylżą, nakazał wyładowanie swego korpusu o 30 km przed tą miejscowością, gdyż obawiał się częściowego wprowadzenia swych sił do boju. Lecz na zebranie się rozwlekłej kolumny sań trzeba było dużo czasu. Do walki można było przystąpić dopiero w dniu następnym, na co jednak niezatrzymywani przez nikogo Szwedzi nie czekali. Ostateczne zrezygnował Kurfürst w dniu 2.II. 1679 z pościgu całością swych wojsk, obarczając tem zadaniem tylko kawalerję.[...]
przeglad_kawaleryjski.jpg (77.18 KiB) Viewed 2328 times
bronx wrote:W publikacji „Przegląd Kawaleryjski” Nr 1 (27) ze stycznia 1928 roku można odnaleźć ciekawą wzmiankę o naszym mieście. Cały tekst traktuje o mobilności wojska i jakie to możliwości transportowe oferują współczesne i nowoczesne (jak na 1927 rok) środki transportu. Omawiając temat, autor przedstawił kilka z wydarzeń historycznych opisujących duże, wojskowe operacje logistyczne, jakbyśmy to dziś nazwali. Jedna, bardzo nietypowa na saniach miała swój początek w Szczecinku lub jego okolicach.
Tekst został opublikowany jako przedruk z niemieckiej publikacji w MILITÄRWOCHENBLATT. Nr. 18 z dn. 11 listopada 1927.
Mjr. Guderian.
Czy to ten sam późniejszy d-ca Zagonów Pancernych i autor "Pamiętników Żołnierza"?
Izydor Węcławowicz
[Verum].... nuli enim nisi audiituro dicendum est.
Lucii Annaei Senecae
Prawdę....należy mówić tylko temu, kto chce jej słuchać. L. A. Seneka
[...]w październiku 1927 został wykładowcą taktyki czołgowej w Sztabie Instruktażowym Transportu Motorowego. W latach 1924–1935 napisał wiele artykułów do czasopism militarnych, zwłaszcza tygodnika Militär-Wochenblatt, który od połowy lat 20. publikował dodatek pod tytułem Der Kampfwagen (Czołg).
Wg wielu innych zawartych tam informacji można wyczytać, że jego kariera wojskowa kręciła się w okół tematów transportowych w armii. Także nie mam raczej wątpliwości.