Szczecinecka Parowozownia

Dyskusje historyczne na temat przedwojennego Neustettin.
britneykiller
Posts: 161
Joined: 27 Feb 2005, 19:49
Location: Biały Bór / Szczecin

Re: Szczecinecka Parowozownia

Post by britneykiller »

Drahim wrote:Na zdjęciu widać ciągi linowe do uruchamiania semaforów.
To są tzw. pędnie i służą one do uruchamiania nie tylko semaforów, ale również zwrotnic, tarcz, wykolejnic etc.
Stachu wrote: w żaronie załóg lokomotywowych ,było tzw "małe Miastko i "duże Miastko"
A co oznaczały te żargonowe definicje Miastka :)?
User avatar
Stachu
Posts: 506
Joined: 14 Dec 2010, 11:26

Re: Szczecinecka Parowozownia

Post by Stachu »

britneykiller wrote:
Drahim wrote:Na zdjęciu widać ciągi linowe do uruchamiania semaforów.
To są tzw. pędnie i służą one do uruchamiania nie tylko semaforów, ale również zwrotnic, tarcz, wykolejnic etc.
Stachu wrote: w żaronie załóg lokomotywowych ,było tzw "małe Miastko i "duże Miastko"
A co oznaczały te żargonowe definicje Miastka :)?
"Małe Miastko" to był kurs na trasie Szczecinek - Miastko i z powrotem do Szczecinka i na tym koniec.
"Duże Miastko" tu bylo trochę więcej kilometrów oraz nocleg w noclegowni dworcowej (tzw. pokoje gościnne)w Stargardzie Szczecińskim i ta trasa wyglądała następująco : Szczecinek - Stargard Szcz. - Miastko - Stargard Szcz. -nocleg - Miastko - Szczecinek. Po tylu latach ,mogły mi pewne szczegóły umknąć , ale chyba się nie mylę. W czasie stażu zaliczałem parokrotnie zarówno "małe" jak i "duże" Miastko , jako pomocnik maszynisty , razem ze znanymi szczecineckimi maszynistami T. i K. Do dzisiaj mam na pamiątkę "papiery" na parowozy , które musiałem zdobyć w czasie stażu . Wracając jeszcze do tras obsługiwanych przez Lokomtywownię Szczecinek , to jeżeli chodzi o trasy towarowe , było ich znacznie więcej , a mianwicie : Szczecinek - Szczecin Port Centralny , Szczecinek - Piła , Szczecinek - Chojnice , Szczecinek - Borne Sulinowo i wiele innych , których nie pamiętam dokladnie z racji tego ,że osobiście zaliczyłem jedną trasę towarową do Piły , wróciłem wówczas do domu na trzeci dzień od wyjazdu , zamiast powrotu w ten sam dzień. Po prostu zima 1969/70 była tak ciężka , że "wąwóz" w rejonie Podgajów tak zasypało śniegiem , że pociągi ratunkowe dwa dni udrażniały go ,a my wiekowaliśmy w Pile.
Wracając jeszcze do zdjęcia , są tam jeszcze conajmniej dwa , niespotykane dziś elementy , a więc semafor ramienny , oraz słup telegraficzny , z wieloma charakterystycznymi izolatorami . Ciekawe , czy na podstawie widocznego słupka kilometrowego (192 ,4) , można dziś ustalić dokładne miejsce wykonania zdjęcia , podejrzewam , że tak , ponieważ odległości między punktami pomiarowym , nie zmieniły się , a zdjęcie wykonano z jakiegoś wiaduktu .
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce
User avatar
robot humano
Posts: 1047
Joined: 09 Oct 2006, 11:18

Re: Szczecinecka Parowozownia

Post by robot humano »

km 198+0,301 linii 202 to oś stacji Koszalin więc 197,400 to pewnie wjazd (Eintrag stąd ein. w opisie) na tę stację od strony Gdańska. Zdjęcie nie z wiaduktu ale z nastawni -cień, wysokość i pędnie drutowe. Odmierzając te 900m od stacji koszalin w stronę Gdańska taiego obiektu nie ma. Nie bardzo jest też miejsce na tyle torów...
britneykiller
Posts: 161
Joined: 27 Feb 2005, 19:49
Location: Biały Bór / Szczecin

Re: Szczecinecka Parowozownia

Post by britneykiller »

Stachu wrote: "Małe Miastko" to był kurs na trasie Szczecinek - Miastko i z powrotem do Szczecinka i na tym koniec.
"Duże Miastko" tu bylo trochę więcej kilometrów oraz nocleg w noclegowni dworcowej (tzw. pokoje gościnne)w Stargardzie Szczecińskim...
Dzięki za objaśnienia!
Stachu wrote: Wracając jeszcze do zdjęcia , są tam jeszcze conajmniej dwa , niespotykane dziś elementy , a więc semafor ramienny , oraz słup telegraficzny , z wieloma charakterystycznymi izolatorami .
Na szczęście jeszcze spotykane, i to całkiem niedaleko od Szczecinka :). Sygnalizacja kształtowa ciągle działa np. w Łubowie i Czarnem. Wzdłuż tej samej linii (Chojnice - Runowo Pomorskie) stoją również słupy teletechniczne, o jakich piszesz. Można je zobaczyć nawet w samym Szczecinku: http://rail.phototrans.eu/14,46645,0.html.
Stach
Posts: 3717
Joined: 28 Jan 2007, 23:31

Re: Szczecinecka Parowozownia

Post by Stach »

robot humano wrote:to pewnie wjazd (Eintrag stąd ein. w opisie) na tę stację od strony Gdańska
???
User avatar
Stachu
Posts: 506
Joined: 14 Dec 2010, 11:26

Re: Szczecinecka Parowozownia

Post by Stachu »

robot humano wrote:km 198+0,301 linii 202 to oś stacji Koszalin więc 197,400 to pewnie wjazd (Eintrag stąd ein. w opisie) na tę stację od strony Gdańska. Zdjęcie nie z wiaduktu ale z nastawni -cień, wysokość i pędnie drutowe. Odmierzając te 900m od stacji koszalin w stronę Gdańska taiego obiektu nie ma. Nie bardzo jest też miejsce na tyle torów...
"Ein" odnosi się do läuft , czyli pociąg wjeżdża na stację Koszlin . Tłumacząc dosłownie , pociąg wbiega na stację Koszalin , ten germanizm , zachował się do dziś w języku polskim , ponieważ często na dworcach słyszy się np "pociąg skończył bieg " . Moja śp. babcia , mówiła zawsze pociąg leci , a nie jedzie . Co do cienia i nastawni , masz rację , z tym wiaduktem palnąłem byka. Co do ilości torów , pamiętajmy , że zdjęcie wykonano w roku 1932 , a więc prawie 70 lat temu.
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce
User avatar
Stachu
Posts: 506
Joined: 14 Dec 2010, 11:26

Re: Szczecinecka Parowozownia

Post by Stachu »

Stachu wrote: Wracając jeszcze do zdjęcia , są tam jeszcze conajmniej dwa , niespotykane dziś elementy , a więc semafor ramienny , oraz słup telegraficzny , z wieloma charakterystycznymi izolatorami .
Na szczęście jeszcze spotykane, i to całkiem niedaleko od Szczecinka :). Sygnalizacja kształtowa ciągle działa np. w Łubowie i Czarnem. Wzdłuż tej samej linii (Chojnice - Runowo Pomorskie) stoją również słupy teletechniczne, o jakich piszesz. Można je zobaczyć nawet w samym Szczecinku: http://rail.phototrans.eu/14,46645,0.html.[/quote]

Rzadko , jeżdżę obecnie pociągami i dlatego jestem lekko "po tyle" , jeżeli chodzi o obecny wygląd tras kolejowych. Z pewenością trasy kolejowe i infrastruktura teletechniczna i sygnalizacyjna , to w stosunku do moich czasów kolejowych niebo , a ziemia . W czasach gdy zdawałem egzaminy na pomocnika maszynisty i maszynistę , sygnalizacja , przypominająca obecną , występowała tylko , bodaj w DOKP Wroclaw.
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce
User avatar
robot humano
Posts: 1047
Joined: 09 Oct 2006, 11:18

Re: Szczecinecka Parowozownia

Post by robot humano »

Stach wrote:
robot humano wrote:to pewnie wjazd (Eintrag stąd ein. w opisie) na tę stację od strony Gdańska
???
To taka luźna koncepcja, niemiecki znam z materiałów typu "Heidi Heida".
User avatar
Stachu
Posts: 506
Joined: 14 Dec 2010, 11:26

Re: Szczecinecka Parowozownia

Post by Stachu »

Znalazłem jeszcze dodatkowe fotki lokomotywy 24009 , która jak wynika z tabliczek , po wojnie z Bw Neustettin trafiła do Bw Neubecum. Zdjęcia , które tu wstawiam zostały wykonane podczas przejazdu pociągu specjalnego z Syke (Dolna Saksonia) do Bremerhawen . Jako pierwsze wklejam zdjęcie żurawia do napełniania wodą tendrów , prawdopodobnie dziś , już można coś podobnego zobaczyć tylko w muzeum. Za czasów parowozowych , żuraw był niezbędnym elementem wyposażenia parowozowni , jak i peronów.
Attachments
055647KGd[2]a.jpg
055647KGd[2]a.jpg (202.64 KiB) Viewed 25530 times
PIC_0011[1]a.jpg
PIC_0011[1]a.jpg (91.8 KiB) Viewed 25486 times
PIC_0007[1]a.jpg
PIC_0007[1]a.jpg (78.73 KiB) Viewed 25496 times
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce
Robak
Posts: 68
Joined: 03 Jul 2011, 20:55

Re: Szczecinecka Parowozownia

Post by Robak »

Co do ilości torów , pamiętajmy , że zdjęcie wykonano w roku 1932 , a więc prawie 70 lat temu.
A ja bym obstawiał prawie 80:)
User avatar
Stachu
Posts: 506
Joined: 14 Dec 2010, 11:26

Re: Szczecinecka Parowozownia

Post by Stachu »

Robak wrote:A ja bym obstawiał prawie 80:)
Co racja to racja , matematyka się kłania.
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce
User avatar
Stachu
Posts: 506
Joined: 14 Dec 2010, 11:26

Re: Szczecinecka Parowozownia

Post by Stachu »

Chciałbym jeszcze podać życiorys lokomotywy 24009 , przedstawionej na zdięciach. Została wyprodukowana w roku 1928 w firmie Schichau w Elbing i trafiła do Bw Neustettin , w roku 1931 trafia do Bw Graudenz , gdzie pracuje do końca wojny , po wojnie trafia do DDR , do Berlina , a następnie do Halle , Frankfurtu/O , Oschersleben , Jerichow , Stendal , Gustern , Dresden , Altstadt (1972) . W roku 1972 zostaje odkupiona przez DB BRD do EisenbahnKurier i pracuje tam do roku 1977 , kiedy to w BRD wchodzi zakaz ruchu lokomotyw parowych w ramach DB . W tej sytuacji ,trafia w prywatne ręce , gdzie pracuje w firmach :TWE , HzL ,KGB , BLE , WLE itd. W roku 1993 zostaje zniesiony zakaz ruchu lokomotyw parowych i od tego czasu 24009 prowadzi pociągi specjalne , była główną atrakcją obchodów 150 lecia kolei niemieckich w Bochum-Dalhausen. Po otwarciu granic między BRD i DDR w roku 1990 przechodzi remont generalny w RAW (Zakłady Naprawcze) Meiningen. A teraz prawdziwa BOMBA , w roku 1993 , nasza lokomotywa trafia do ZNTK Piła !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! gdzie otrzymuje nowe palenisko . 24009 jest obecnie wykorzystywana jako atrakcja , prowadząca pociągi specjalne , budząc duże uznanie znawców tematu , jest w pełni sprawna i w tym roku obchodziła 83 urodziny . Życzmy jej zatem 200 lat :D
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce
User avatar
Stachu
Posts: 506
Joined: 14 Dec 2010, 11:26

Re: Szczecinecka Parowozownia

Post by Stachu »

Stachu wrote: W roku 1993 zostaje zniesiony zakaz ruchu lokomotyw parowych i od tego czasu 24009 prowadzi pociągi specjalne , była główną atrakcją obchodów 150 lecia kolei niemieckich w Bochum-Dalhausen.

A oto fotka z Bochum -Dalhausen
Attachments
5451432[1]a.jpg
5451432[1]a.jpg (210.93 KiB) Viewed 25485 times
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce
User avatar
Stachu
Posts: 506
Joined: 14 Dec 2010, 11:26

Re: Szczecinecka Parowozownia

Post by Stachu »

Stachu wrote: Wracając jeszcze do zdjęcia , są tam jeszcze conajmniej dwa , niespotykane dziś elementy , a więc semafor ramienny , oraz słup telegraficzny , z wieloma charakterystycznymi izolatorami .
Na szczęście jeszcze spotykane, i to całkiem niedaleko od Szczecinka :). Sygnalizacja kształtowa ciągle działa np. w Łubowie i Czarnem. Wzdłuż tej samej linii (Chojnice - Runowo Pomorskie) stoją również słupy teletechniczne, o jakich piszesz. Można je zobaczyć nawet w samym Szczecinku: http://rail.phototrans.eu/14,46645,0.html.[/quote]

Faktycznie , nie spodziewałbym się , że jeszcze można natknąć się na podobne widoki , a więc telefony korbkowe są nadal w użyciu?
Attachments
8kf1-rf[1]a.jpg
8kf1-rf[1]a.jpg (133.09 KiB) Viewed 25457 times
8kf1-rd[1]a.jpg
8kf1-rd[1]a.jpg (124.29 KiB) Viewed 25406 times
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce
kuty
Posts: 101
Joined: 03 Jan 2012, 20:13

Re: Szczecinecka Parowozownia

Post by kuty »

to zdjecie bylo w Temacie kiedys kiedys je dalem
parowoz.jpg
(383.35 KiB) Downloaded 5564 times
Post Reply