Logo Szczecinek.org

Szczecinek.org

Szczecinecki Portal Historyczny im. prof. Dr Karla Tuempla

Neustettin in Pommern
Obecny czas: 22 Paź 2018, 12:57

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina





Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 107 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna
Autor Wiadomość
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 08 Wrz 2015, 16:42 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 03 Kwi 2007, 20:36
Posty: 712
Miejscowość: 78-132 GRZYBOWO k/KOŁOBRZEGU
robot humano napisał(a):
Nikt nie mówi, że przekładka kotła miała miejsce w 1943. Najpewniej to przekładka wykonana dużo później - na miejsce oryginalnego kotła wstawiono kocioł odzyskany z innego loka przeznaczonego do kasacji. Często tak robiono kiedy już było wiadomo, że parowozy to przeżytek i mają zajeździć się na śmierć, a potem na złom.

Faktycznie zasugerowałem się datami produkcji kotłów i czasem wojny.

_________________
Izydor Węcławowicz

[Verum].... nuli enim nisi audiituro dicendum est.
Lucii Annaei Senecae
Prawdę....należy mówić tylko temu, kto chce jej słuchać. L. A. Seneka


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 15 Paź 2015, 22:43 
Site Admin
Awatar użytkownika

Dołączenie: 25 Lut 2005, 10:18
Posty: 5428
Miejscowość: Nstn in Pomm.
Co prawda nie ma informacji czy wypadek ten miał miejsce w parowozowni, ale pewnie to były składy gdzieś w jej pobliżu no i ten karbid był magazynowany zapewne na potrzeby parowozowni.

Wypadek miał miejsce jak podaje gazeta 27 lutego 1909 roku.
Załącznik:
nowaGazeta1909.jpg
nowaGazeta1909.jpg [ 153.1 KiB | Obejrzany 3787 razy ]


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 22 Sty 2016, 07:34 

Dołączenie: 27 Kwi 2015, 11:52
Posty: 39
Parowozownia, parowozownia, nostalgia, w parowozowni miałem praktykę jako uczeń Technikum Mechanicznego (obróbka skrawaniem) gdzieś pod koniec lat 60-tych, w przerwach słuchaliśmy relacji z Wyścigu Pokoju, więc to chyba było w maju. Miałem też praktykę w odlewni żeliwa, gdzieś w centrum Szczecinka, czy ktoś co wie o tej odlewni??


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 22 Sty 2016, 08:49 
Site Admin
Awatar użytkownika

Dołączenie: 25 Lut 2005, 10:18
Posty: 5428
Miejscowość: Nstn in Pomm.
Jak w centrum to może na ul. Wyścigowej w tym miejscu:
https://goo.gl/QA9kEZ


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 22 Sty 2016, 12:09 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 03 Kwi 2007, 20:36
Posty: 712
Miejscowość: 78-132 GRZYBOWO k/KOŁOBRZEGU
Ale skleroza! Mam w głowie widok pieca do żeliwa /część górną - charakterystyczna konstrukcja/ ale niestety nie mogę umiejscowić. Chodzi mnie po głowie 28 lutego - okolice późniejszych A 22, chociaż Wyscigowa też możliwa.
Poszperałem po necie i znalazłem fotkę, która mnie nieco rozjaśniła. Ja pamiętam zeliwiak, który był widoczny z ul. 28 Lutego przy powrocie z stacji w tym kompleksie budynków poniemieckich - gdyby fotograf trochę się cofnął to być może widać by było komin żeliwiaka przy ul Wiśniowej. Czyli póżniejsze A 22.


Załączniki:
odlewnia szczecinek.jpg
odlewnia szczecinek.jpg [ 215.74 KiB | Obejrzany 3599 razy ]

_________________
Izydor Węcławowicz

[Verum].... nuli enim nisi audiituro dicendum est.
Lucii Annaei Senecae
Prawdę....należy mówić tylko temu, kto chce jej słuchać. L. A. Seneka
Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 22 Sty 2016, 19:47 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 09 Paź 2006, 11:18
Posty: 1016
http://www.szczecinek.org/forum/downloa ... hp?id=7417
Zobacz wątek "Fabryka braci Brandenburg"


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 23 Sty 2016, 15:19 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 14 Gru 2010, 11:26
Posty: 506
bronx napisał(a):
Co prawda nie ma informacji czy wypadek ten miał miejsce w parowozowni, ale pewnie to były składy gdzieś w jej pobliżu no i ten karbid był magazynowany zapewne na potrzeby parowozowni.[/attachment]


Karbid , miał do końca lat 50-tych ubiegłego wielu zastosowanie do wielu celów. Kolej używała karbidu do lamp karbidowych (sygnalizacja) , do latarek sygnalizacji osobistej . Parowozownia i wagonownia używała karbidu , w wytwornicach acetylenowych do celów spawalniczych , do sygnalizatorów umieszczanych na parowozach i wagonach itp. Służba ruchu do sygnalizatorów na semaforach , tarczach ostrzegawczych , do sygnalizatorów rozjazdów itp. Dzieci kolejarzy , często używały karbidu do zabawy (strzelanie z puszek po konserwach) dzięki temu , że rodzice mieli często w domu osobiste latarki sygnalizacyjne i podbierało się z nich karbid.
Tak więc karbid na kolei , był używany powszechnie.


Załączniki:
Komentarz do pliku: Latarki sygnalizacyjne (karbidówki).
ll.png
ll.png [ 572.79 KiB | Obejrzany 3533 razy ]
Komentarz do pliku: Wytwornica acetylenu.
bbb.png
bbb.png [ 827.23 KiB | Obejrzany 3505 razy ]

_________________
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce
Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 24 Sty 2016, 11:23 

Dołączenie: 05 Lis 2009, 12:26
Posty: 111
Z kronikarskiego obowiązku dodam, że grudki karbidu wrzucane do (znajdujących się wówczas w każdej szkolnej ławce) kałamarzy powodowały po podpaleniu zamianę tychże w nastrojowe lampiony. Atrament z kolei tracił swoją barwę i nie nadawał się do pisania, co przed zaplanowaną klasówką miało istotne znaczenie.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 01 Lut 2016, 14:33 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 14 Gru 2010, 11:26
Posty: 506
Trafiłem na kompletną historię "naszej" lokomotywy 24009. Jeżeli kogoś to zainteresuje oto link: http://www.eisenbahn-museumsfahrzeuge.d ... -24/24-009

_________________
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 02 Lut 2016, 02:05 

Dołączenie: 28 Sty 2007, 23:31
Posty: 3647
andrzejs napisał(a):
Z kronikarskiego obowiązku dodam, że grudki karbidu wrzucane do (znajdujących się wówczas w każdej szkolnej ławce) kałamarzy powodowały po podpaleniu zamianę tychże w nastrojowe lampiony. Atrament z kolei tracił swoją barwę i nie nadawał się do pisania, co przed zaplanowaną klasówką miało istotne znaczenie.

Niestety nie da się już zastosować tych cennych sugestii...


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 13 Lut 2016, 21:41 
Site Admin
Awatar użytkownika

Dołączenie: 25 Lut 2005, 10:18
Posty: 5428
Miejscowość: Nstn in Pomm.
Stachu napisał(a):
Parowozownią, za "moich czasów rządził pan Kusiak,człowiek stateczny i budzący swoją postawą wobec załogi respekt i szacunek.Zapamiętałem go jako człowieka słusznej postury,ubranego w służbowy mundur z gabardiny i mającego zawsze czas na rozmowę z pracownikami.


Na zdjęciach poniżej wspomniany naczelnik Mieczysław Kusiak, w kolejarskim mundurze (po lewej), panowie stoją na pl. Sowińskiego.
Załącznik:
m_kusiak1.jpg
m_kusiak1.jpg [ 58.97 KiB | Obejrzany 3266 razy ]

oraz w ubraniu cywilnym, przed swoim domem na ul. Miłej.
Załącznik:
m_kusiak2.jpg
m_kusiak2.jpg [ 113.65 KiB | Obejrzany 3243 razy ]


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 13 Lut 2016, 23:39 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 03 Kwi 2007, 20:36
Posty: 712
Miejscowość: 78-132 GRZYBOWO k/KOŁOBRZEGU
Do zdjęcia "cywilnego" Pana M. Kusiaka.
Te oficerki i spodnie do nich "galife" to moda bezpośrednio po II Wojnie Światowej. Wspomnienia mojego dzieciństwa. Chyba jeszcze były używane do lat 1950-55 jak pamiętam.

_________________
Izydor Węcławowicz

[Verum].... nuli enim nisi audiituro dicendum est.
Lucii Annaei Senecae
Prawdę....należy mówić tylko temu, kto chce jej słuchać. L. A. Seneka


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 17 Lut 2016, 21:00 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 14 Gru 2010, 11:26
Posty: 506
bronx napisał(a):
Stachu napisał(a):
Parowozownią, za "moich czasów rządził pan Kusiak,człowiek stateczny i budzący swoją postawą wobec załogi respekt i szacunek.Zapamiętałem go jako człowieka słusznej postury,ubranego w służbowy mundur z gabardiny i mającego zawsze czas na rozmowę z pracownikami.


Na zdjęciach poniżej wspomniany naczelnik Mieczysław Kusiak, w kolejarskim mundurze (po lewej), panowie stoją na pl. Sowińskiego.
Załącznik:
m_kusiak1.jpg

oraz w ubraniu cywilnym, przed swoim domem na ul. Miłej.
Załącznik:
m_kusiak2.jpg


Na pierwszym zdjęciu razem z Naczelnikiem Parowozowi I kl. Szczecinek Mieczysławem Kusiakiem stoi Pan Bolesław Bielawski , który za moich czasów był Kierownikiem Oddziału Napraw Parowozów. Podlegał mu cały warsztat , łącznie z halą obrabiarek. Tak z pamięci parę nazwisk : Stasiu Nowakowski - tokarz , wytaczarz , Władek Tracz - tokarz , wytaczarz , Ostrowiecki - tokarz , Szela - brygadzista , Józef Szyszło - majster , posiadający duży mir wśród załogi , Kaszubowski Antoni - brygadzista , Suliński- brygadzista , Leszk Donejko - brygadzista Grupy Urządzeń Technicznych , Serafin - spawacz , Szebesta - dyspozytor , Marian Jakubski - z-ca naczelnika , Sawicki - narzędziowiec , Jurek Ryło - pracownik biurowy (pomiary zużycia kół) ,pani Sulińska - pracownik biurowy (ewidencja czasu pracy....) , Bohdan Malec - kierownik Grupy Urządzeń Technicznych , Sokołowski - inspektor BHP , pani Wojtkiewicz - bufet zakładowy, Edek Kulawiński (mój kolega szkolny)- majster. Jeszcze dodatkowa uwaga: po przejściu pana Kusiaka na emeryturę , funkcję Naczelnika już wówczas Lokomotywowni I kl. Szczecinek pełnił mgr inż. Stefan Meder. Z ramienia Oddziału Trakcji Stargard Szczeciński nadzór nad Lokomotywownią Szczecinek miał Naczelnik mgr inż. Jerzy Gubczyński , wywodzący się z naszej lokomotywowni.

_________________
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce


Ostatnio edytowany przez Stachu, 17 Lut 2016, 21:39, edytowano w sumie 1 raz

Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 17 Lut 2016, 21:25 
Site Admin
Awatar użytkownika

Dołączenie: 25 Lut 2005, 10:18
Posty: 5428
Miejscowość: Nstn in Pomm.
Mam jeszcze jedno zdjęcie Pana Bielawskiego.
Załącznik:
bielawski.jpg
bielawski.jpg [ 40.93 KiB | Obejrzany 3212 razy ]


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 17 Lut 2016, 21:50 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 14 Gru 2010, 11:26
Posty: 506
bronx napisał(a):
Mam jeszcze jedno zdjęcie Pana Bielawskiego.
Załącznik:
bielawski.jpg


Pamiętam pana Bielawskiego bardzo dobrze. To był mój pierwszy przełożony w pierwszej pracy. Ogólnie powiem , że znał ludzi co kto potrafi . Zapamiętałem go w fartuchu roboczym z nieodłącznym papierosem w cygarniczce. Nigdy nie widziałem go , aby podniósł na kogokolwiek głos. Jeszcze parę nazwisk , instruktor - Stanisław Kot , Kazimierz Król - referendarz ( mieszkał na ul. Kwiatowej) - fachowiec wysokiej klasy , bardzo wesoły i przepięknie potrafił kaligrafować , Stasiu Poźniak - kierowca w Grupie Urządzeń Technicznych , Wołoszczuk - kierowca w GUT , Likszo - ślusarz w GUT , pani Czerniawska - sprzątaczka , Ludwiczak - sekretarz POP , pan Bigoń - mundurowiec , sprawy ppoż. Topczyłko - maszynista , Konopiński-maszynista.

_________________
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce


Góra
 Profil E-mail  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 107 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group