Logo Szczecinek.org

Szczecinek.org

Szczecinecki Portal Historyczny im. prof. Dr Karla Tuempla

Neustettin in Pommern
Obecny czas: 22 Kwi 2018, 11:20

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina





Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 107 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna
Autor Wiadomość
 Temat postu: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 10 Wrz 2010, 04:50 

Dołączenie: 06 Wrz 2010, 05:11
Posty: 2
Miejscowość: Borne Sulinowo
Swojego czasu miałem dostęp do planów rozbudowy parowozowni w Szczecinku i budynku socjalnego
przy "szopie", z lat 1905 i 1923.
Plany zostały zeskanowane, skany posklejane w całość i sfotografowane.
Foto przedstawiam niżej, oczywiście ze względów objętości plików są one pomniejszone
w stosunku do orginałów.
privateer.


Załączniki:
Komentarz do pliku: Plany rozbudowy parowozowni z roku 1905.
P1000893.jpg
P1000893.jpg [ 88.8 KiB | Obejrzany 16895 razy ]
Komentarz do pliku: Plany rozbudowy parowozowni z roku 1905.
P1000891.jpg [131.12 KiB]
Ściągnięto 2084 razy
Komentarz do pliku: Plany rozbudowy parowozowni z roku 1905.
P1000886.jpg [216.61 KiB]
Ściągnięto 2059 razy
Komentarz do pliku: Budynek socjalny rok 1923. Plany
były cześciowo zniszczone i bez jednego fragmęntu, jak na foto.

P1000883.jpg [209.14 KiB]
Ściągnięto 2093 razy
Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 10 Wrz 2010, 20:06 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 16 Kwi 2009, 18:50
Posty: 43
Miejscowość: szczecinek
Witaj Privateer!


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 24 Lip 2011, 15:35 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 14 Gru 2010, 11:26
Posty: 505
Włączam się do tematu "Szczecinecka Parowozownia",ze względu na to ,że przez jakiś czas na przełomie lat 60-tych/70-tych pracowałem tam ,jako młody człowiek.Traktuję ten okres mojej pracy z dużym sentymentem z kilku powodów:
-była to moja pierwsza praca,a z tym przeważnie jest tak, jak z pierwszą miłością
-w Parowozowni pracowało wielu sąsiadów z bloku kolejowego ze Słowiańskiej
-wspaniałej atmosfery,tam panującej
Parowozownią, za "moich czasów rządził pan Kusiak,człowiek stateczny i budzący swoją postawą wobec załogi respekt i szacunek.Zapamiętałem go jako człowieka słusznej postury,ubranego w służbowy mundur z gabardiny i mającego zawsze czas na rozmowę z pracownikami.Parowozownia w ówczesnym okresie eksploatowała parowozy typu Ok-1
Załącznik:
ok1[1].jpg
ok1[1].jpg [ 47.07 KiB | Obejrzany 15765 razy ]

Ty2
Załącznik:
parade2a[1].jpg
parade2a[1].jpg [ 40.77 KiB | Obejrzany 15732 razy ]

oraz Ok-22
Załącznik:
1a[1].jpg
1a[1].jpg [ 67.94 KiB | Obejrzany 15774 razy ]

Po powrocie z wojska w kwietniu 1972 roku pracowałem jeszcze jakiś czas w parowozowni,a okres ten charakteryzuje się przygotowywaniem zaplecza technicznego i fachowego,jak i infrastruktury na przyjęcie lokomotyw spalinowych typu
ST 43, potocznie zwanych "rumunami":
Załącznik:
104__320x240_st43_am[1].jpg
104__320x240_st43_am[1].jpg [ 46.21 KiB | Obejrzany 15745 razy ]


Przy okazji mam pytanie dotyczące pojazdów szynowych,np parowozów,wagonów itp:
-jak odbywa się wyrównywanie różnic prędkości liniowych koła zewnętrznego i wewnętrznego w zestawie kołowym pojazdu szynowego,przy pokonywaniu łuków?Jak wiadomo w samochodach stosuje się mechanizmy różnicowe,a w pojazdach szynowych mechanizmu różnicowego nie ma.Zastosowano tu swego rodzaju sztuczkę,chociaż wszystko jest oparte na ogólnie znanych zasadach fizyki,związanych z ruchem obrotowym.Dla ułatwienia podam,że koło zewnętrzne musi przy tych samych obrotach,jak koło wewnętrzne (koła osadzone na wspólnej osi obracają się z tą samą prędkością kątową)pokonać większą drogę,jaką stanowi szyna zewnętrzna ,toru jazdy.

_________________
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 24 Lip 2011, 18:48 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 12 Mar 2009, 19:46
Posty: 595
Miejscowość: kiedyś koło Gazowni
Stachu napisał(a):
Przy okazji mam pytanie dotyczące pojazdów szynowych,np parowozów,wagonów itp:
-jak odbywa się wyrównywanie różnic prędkości liniowych koła zewnętrznego i wewnętrznego w zestawie kołowym pojazdu szynowego,przy pokonywaniu łuków?

Jako syn kolejarza z parowozowni Szczecinek, czuję się wywołany do tablicy.
Skręt umożliwiają dwa rozwiązania konstrukcyjne:
- zastosowanie czopów skrętu na wózkach;
- stożkowy kształt powierzchni tocznej obręczy (koła). Krzywizna ta powoduje zmniejszenie średnicy koła w kierunku zewnętrznej powierzchni bocznej, co zapewnia lepsze wpisywanie się zestawów kołowych podczas jazdy po łuku toru.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 24 Lip 2011, 19:42 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 14 Gru 2010, 11:26
Posty: 505
Drahim napisał(a):

Skręt umożliwiają dwa rozwiązania konstrukcyjne:
- zastosowanie czopów skrętu na wózkach;
- stożkowy kształt powierzchni tocznej obręczy (koła). Krzywizna ta powoduje zmniejszenie średnicy koła w kierunku zewnętrznej powierzchni bocznej, co zapewnia lepsze wpisywanie się zestawów kołowych podczas jazdy po łuku toru.


Brawo, z tym,że ja jeszcze bym dodał,że prędkość liniowa to nic innego jak prędkość kątowa pomnożona przez promień koła,w tym przypadku następuje prosta zależność,że koło zewnętrzne ma do pokonania dłuższą drogę i dlatego toczy się po większej średnicy (bliżej obrzeża koła),a koło wewnętrzne toczy się po mniejszej średnicy.Przy małych promieniach łuku skrętu słychać charakterystyczne zgrzyty.Te zgrzyty to nic innego,jak tarcie obrzeży koła zewnętrznego o główkę szyny.Tak więc proste rozwiązanie,wynikającego z podstawowych praw kinematyki ruchu obrotowego ,zapewnia dokonywanie skrętu przez pojazdy, bez mechanizmu różnicowego.Zestawy kołowe podlegają systematycznej kontroli na okoliczność zużycia i prowadzi takie kontrole za pomocą specjalnego przyrządu (ja to nazywam suwmiarka profilowa)przeszkolony pracownik lokomotywowni,a w przypadku wagonów, pracownik wagonowni.Każdy zestaw kołowy ma swój numer i jest ściśle przyporządkowany,fakt pomiaru profilu koła odnotowuje się w specjalnej księdze.Po przekroczeniu zużycia granicznego zestawy kołowe podlegają tzw obręczowaniu,czyli wymianie nadmiernie zużytej obręczy na nową .

Jest jeszcze jedna ciekawa różnica między pojazdami szynowymi,a całą tą samochodową hałastrą,otóż hamowanie pociągu następuje poprzez wypuszczanie powietrza z układu hamulcowego ,a w samochodach,ażeby zahamować trzeba depnąć i wytworzyć cińienie.Nie orientuję się jak wyglądają teraz układy hamulcowe pociągów,ale gdy ja pracowałem ciśnienie jakie stosowano w układzie hamulcowym wynosiło 6 atm. Jak to możliwe,by wypuszczając powietrze z układu hamulcowego taką masę zatrzymać ,na stosunkowo krótkim odcinku (masa pociągu to nieraz 3000 t ładunku + swój ciężar własny,czyli ok 4000 ton)?

_________________
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 24 Lip 2011, 20:54 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 12 Mar 2009, 19:46
Posty: 595
Miejscowość: kiedyś koło Gazowni
Stachu napisał(a):
Jest jeszcze jedna ciekawa różnica między pojazdami szynowymi,a całą tą samochodową hałastrą,otóż hamowanie pociągu następuje poprzez wypuszczanie powietrza z układu hamulcowego ,a w samochodach,ażeby zahamować trzeba depnąć i wytworzyć cińienie.

Może nie tak całkiem wypuszczanie powietrza. Wypuszcza się powietrze (obniża się nieznacznie ciśnienie) tylko w przewodzie głównym prowadzonym przez cały skład. Obniżenie ciśnienia w przewodzie głównym, uruchamia zawór zbiornika wagonowego i ciśnieniowe uruchomienie hamulców.
W przypadku rozerwania składu, i rozerwania przewodu głównego, następuje takie samo zjawisko i samoczynne hamowanie, jako hamulec bezpieczeństwa.
PS.
Myślę, że admin wybaczy mały Off-topic :?:


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 24 Lip 2011, 22:47 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 14 Gru 2010, 11:26
Posty: 505
Drahim napisał(a):
Stachu napisał(a):
Jest jeszcze jedna ciekawa różnica między pojazdami szynowymi,a całą tą samochodową hałastrą,otóż hamowanie pociągu następuje poprzez wypuszczanie powietrza z układu hamulcowego ,a w samochodach,ażeby zahamować trzeba depnąć i wytworzyć cińienie.

Może nie tak całkiem wypuszczanie powietrza. Wypuszcza się powietrze (obniża się nieznacznie ciśnienie) tylko w przewodzie głównym prowadzonym przez cały skład. Obniżenie ciśnienia w przewodzie głównym, uruchamia zawór zbiornika wagonowego i ciśnieniowe uruchomienie hamulców.
W przypadku rozerwania składu, i rozerwania przewodu głównego, następuje takie samo zjawisko i samoczynne hamowanie, jako hamulec bezpieczeństwa.


Faktycznie kończmy wątek poboczny,dodam tylko,że pisząc o wypuszczaniu powietrza miałem na myśli wytworzenie różnicy ciśnień w cylindrach hamulcowych pociągu.Ta różnica powodowała przesuwanie się tłoka w kierunku ciśnienia niższego i zadziałanie hamulców, im upuszczanie gwałtowniejsze, tym "mocniejsze hamowanie.

Wracając do tematu Lokomotywowni,przypominam sobie,że wzory dotyczące potrzeb związanych z wprowadzeniem ST 43,czerpaliśmy z Lokomotywowni w Świeciu n.Wisłą.Byliśmy w Świeciu w parę osób odpowiedzialnych za wprowadzenie ST 43,obejrzeliśmy tam ich rozwiązania,które później wprowadzano u nas (m.in stację uzdatniania wody,pompownię oleju z pompami "RW" produkcji Kieleckiej Fabryki Pomp "Białogon") itp.W tym samym czasie na węźle PKP w Szczecinku została powołana Szkoła Przyzakładowa PKP (miała siedzibę w budynku na przystani Gwardii,jak wówczas określano przystań za stadionem Darzboru.Dyrektorem szkoły został mgr Kania,szkoła kształciła młodzież w specjalnościach potrzebnych PKP,w tym m.in mechaników dla Lokomotywowni.Nawiasem biorąc,uczyłem tam przez dwa lata "rysunku technicznego".Dla potrzeb szkoły,na terenie Lokomotywowni otwarto warsztaty szkolne (może to zbyt szumna nazwa,bo było to właściwie niezbyt duże pomieszczenie,vis a vis tzw.Grupy Urządzeń Technicznych,czyli w normalnych firmach Działu Głównego Mechanika).Załogę Lokomotywowni stanowili fachowcy wysokiej klasy,a więc drużyny parowozowe,służba dyspozytorska z gońcami,brygady remontowe,czyli w/g nazewnictwa PKP,rzemieślnicy.Wśród rzemieślników,najbardziej niewdzięczną rolę mieli "kotlarze",chodzili zawsze niezmiernie umorusani,brygady rzemieślników ,które robiły przeglądy lokomotyw,ściśle współpracowały z warsztatem obrabiarek,mieszczącym się w sąsiedztwie stanowisk lokomotyw,zlecając tam niezbędne prace regeneracyjne.Kierownikiem był w tamtym czasie pan Bielawski (wspominam go bardzo dobrze).Lokomotywownia organizacyjnie podlegała Oddziałowi Trakcji Stargard Szczeciński,gdzie naczelnikiem był,wywodzący się z Lokomotywowni Szczecinek pan mgr Gubczyński,wyżej w hierarchii organizacyjnej był Zarząd Trakcji DOKP Szczecin.

_________________
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 14 Sie 2011, 14:00 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 14 Gru 2010, 11:26
Posty: 505
Stachu napisał(a):


".Dla potrzeb szkoły,na terenie Lokomotywowni otwarto warsztaty szkolne (może to zbyt szumna nazwa,bo było to właściwie niezbyt duże pomieszczenie,vis a vis tzw.Grupy Urządzeń Technicznych,czyli w normalnych firmach Działu Głównego Mechanika)


A oto wygląd obecny warsztatów szkolnych ZSZ PKP,oraz budynki warsztatowo=administracyjne:
foto 1: dwa pierwsze okna z lewej-spawalnia,następne pomieszczenie- warsztat Grupy Urządzeń Technicznych
foto 2: warsztaty szkolne
foto 3: budynek administracyjno-socjalny (Grupa Urządzeń Technicznych,Dyspozytornia,bufet,Związki Zawodowe,Z-ca Naczelnika d/s technicznych,komórka dochodzeniowa,poczekalnia dla maszynistów.


Załączniki:
P1020446a.jpg
P1020446a.jpg [ 161.1 KiB | Obejrzany 15490 razy ]
P1020447a.jpg
P1020447a.jpg [ 179.83 KiB | Obejrzany 15482 razy ]
P1020444a.jpg
P1020444a.jpg [ 169.77 KiB | Obejrzany 15499 razy ]

_________________
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce
Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 18 Sie 2011, 16:36 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 14 Gru 2010, 11:26
Posty: 505
Jeszcze parę fotek ,które budzą nostalgiczne uczucia:


Załączniki:
Komentarz do pliku: Fajne,tylko dlaczego wąskotorówka?Dawniej ,mniej więcej tu znajdowało się wejście dla ruchu pieszego do Lokomotywowni.
P1020424a.jpg
P1020424a.jpg [ 219.03 KiB | Obejrzany 15453 razy ]
Komentarz do pliku: Serce Lokomotywowni (Parowozowni),czyli obrotnica na tle wjazdów do hali napraw.Obrotnica służyła nie tylko do obracania lokomotyw,ale na niej również żegnano ,odchodzących na emeryturę,maszynistów,obracając ich po raz ostatni w lokomotywie,umieszczonej na obrotnicy.
P1020443a.jpg
P1020443a.jpg [ 262.58 KiB | Obejrzany 15460 razy ]
Komentarz do pliku: Wieża ciśnień-zlokalizowana w rejonie, gdzie dawniej były magazyny (za Wagonownią)
P1020434a.jpg
P1020434a.jpg [ 71.91 KiB | Obejrzany 15411 razy ]
Komentarz do pliku: Wieża ciśnień(w sąsiedztwie wiaduktu),dawniej niezbędna dziś zapomniana.Wielokrotnie z racji pracy w Grupie Urządzeń Technicznych , tam bywałem.
P1020422a.jpg
P1020422a.jpg [ 89.14 KiB | Obejrzany 15405 razy ]

_________________
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce
Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 18 Sie 2011, 18:19 

Dołączenie: 20 Mar 2005, 21:27
Posty: 991
Miejscowość: Szczecinek
ciekawe, że jak ostatnio Szczecinek odwiedził parowóz Piękna Helena w drodze do Ustki, to z powrotem jechał tyłem, w Szczecinku stał około 25 minut bo musiał skorzystać z obrotnicy w naszej lokomotywowni (widocznej na fotce), jak się okazało takiego urządzenia nie ma już ani w Ustce, ani w Słupsku, Szczecinek górą !!! :)

_________________
łączę się w bulu i dziękuję za obiat
Pozdrawiam
Mario


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 18 Sie 2011, 23:01 

Dołączenie: 02 Mar 2010, 21:33
Posty: 667
Miejscowość: Vejle- Szczecinek
Nie ciesz się nie ciesz bo tylko patrzeć jak pójdzie na złom, teraz takie modne złomowanie że staje się to codziennością.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 06 Gru 2011, 21:44 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 14 Gru 2010, 11:26
Posty: 505
Trafiłem ostatnio na kilka ciekawych faktów , dotyczących Bw Neustettin (Bahnbetriebswerk Neustettin) , czyli naszej swojskiej Lokomotywowni.
Bw Neustettin była lokomotywownią kat.C (w/g kryteriów DRG czyli Deutsche Reichsbahn-Geselschaft). Lokomotywownia kategorii "C" zatrudniała max.199 pracowników. BW Neustettin była zatem lokomotywownią średniej wielkości .W/g dostępnych mi danych w Bw Neustettin eksploatowane były lokomotywy (Dampflokomotive) typu 381103 , 381017( 1 szt otrzymana z Bw Breslau ) ,381057 , 2371( otrzymane z Bw Danzig) , 2373 (z Bw Danzig) - w ilości 15 sztuk - oznaczenia 23 , 24 i 38(dwie pierwsze cyfry ) wskazują na lokomotywy osobowe , są to oznaczenia niemieckie . Polskimi odpowiednikami tych lokomotyw były Ok-1 i Ok-22 . Z lokomotyw eksploatowanych w Bw Neustettin , co najmniej jedna , a więc lokomotywa typu 381103 , była eksploatowana przez PKP , jako Ok1-132 .Ponadto Bw Neustettin eksploatowała lokomotywy towarowe typu 551681 , 551682 , 551690 , 551691 , 551913 , 551934 , 551937 , 551941 (w/g PKP były to lokomotywy Ty 2 , Ty 42 , Ty 43 ). Lokomotyw towarowych było ok 25 . Dane te zawierają się w okresie od 31.12.1924 do 15.01.1945 . A oto kilka fotek nawiązujących do tego co napisałem:
I - przykładowa lokomotywa typu 55
II- tablica znamionowa producenta z nr fabrycznym
III- fotka lokomotywy osobowej typu 24009 eksploatowanej przez Bw Neustettin . Zwróćcie uwagę , że opis przynależności jest niezgodna z tabliczką znamionową z fotki IV.
IV - takimi tabliczkami oznaczano lokomotywy , poprzez trwałe ich przytwierdzenie do poszycia kabiny maszynisty.


Załączniki:
055c[1].jpg
055c[1].jpg [ 69.13 KiB | Obejrzany 15071 razy ]
PIC_0016bear[1]a.jpg
PIC_0016bear[1]a.jpg [ 99.19 KiB | Obejrzany 15110 razy ]
PIC_0010[1]a.jpg
PIC_0010[1]a.jpg [ 81.45 KiB | Obejrzany 15104 razy ]
!Bm5o6ww!mk~$(KGrHqYH-DwEtr8S9nD6BLhWrc,1CQ~~_12[1]a.jpg
!Bm5o6ww!mk~$(KGrHqYH-DwEtr8S9nD6BLhWrc,1CQ~~_12[1]a.jpg [ 33.2 KiB | Obejrzany 15008 razy ]

_________________
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce
Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 07 Gru 2011, 12:38 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 14 Gru 2010, 11:26
Posty: 505
Znalazłem jeszcze jedno zdjęcie lokomotywy z Bw Neustettin , wykonane w lutym 1932 roku , prowadzacej pociąg osobowy relacji Gdańsk - Stargard . Originalny podpis : 38197 (Bw Neustettin) läuft auf der Strecke Danzig - Stargard in den Banhof Köslin Pommern ein.(02.1932)


Załączniki:
5749[1].jpg
5749[1].jpg [ 92.55 KiB | Obejrzany 14956 razy ]

_________________
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce
Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 07 Gru 2011, 13:29 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 14 Gru 2010, 11:26
Posty: 505
Cytuj:
W/g dostępnych mi danych w Bw Neustettin eksploatowane były lokomotywy (Dampflokomotive) typu 381103 , 381017( 1 szt otrzymana z Bw Breslau ) ,381057 , 2371( otrzymane z Bw Danzig) , 2373 (z Bw Danzig) - w ilości 15 sztuk - oznaczenia 23 , 24 i 38(dwie pierwsze cyfry ) wskazują na lokomotywy osobowe , są to oznaczenia niemieckie .Polskimi odpowiednikami tych lokomotyw były Ok-1 i Ok-22 . Z lokomotyw eksploatowanych w Bw Neustettin , co najmniej jedna , a więc lokomotywa typu 381103 , była eksploatowana przez PKP , jako Ok1-132 .Ponadto Bw Neustettin eksploatowała lokomotywy towarowe typu 551681 , 551682 , 551690 , 551691 , 551913 , 551934 , 551937 , 551941 (w/g PKP były to lokomotywy Ty 2 , Ty 42 , Ty 43 ).


Po zapoznaniu się z systemem znakowania typów parowozów , nabrałem pewnych wątpliwości co do określenia polskich odpowiedników dla niemieckich parowozów . Prawdopodobnie lokomotywy typu Ok1 i Ok22 , zgadzałyby się z tym co napisałem , ale nie jestem do końca pewien , polskich odpowiedników lokomotyw towarowych. Ponadto , bazując na ilościach poszczególnych typów lokomotyw , można przyjąć ,że w Bw Neustettin , podobnie jak w Parowozowni , a następnie Lokomotywowni Szczecinek , gros zadań przewozowych , to były przewozy towarowe , ze szczególnym uwzględnieniem transportów wojskowych . Z czasów , które pamiętam z autopsji Lokomotywownia Szczecinek obsługiwała następujące linie osobowe: Szczecinek - Miastko ( w żaronie załóg lokomotywowych ,było tzw "małe Miastko i "duże Miastko" ), Szczecinek - Stargard Szczeciński , Szczecinek- Piła , Szczecinek - Chojnice.

_________________
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Szczecinecka Parowozownia
PostWysłany: 08 Gru 2011, 00:27 
Awatar użytkownika

Dołączenie: 12 Mar 2009, 19:46
Posty: 595
Miejscowość: kiedyś koło Gazowni
Stachu napisał(a):
Znalazłem jeszcze jedno zdjęcie lokomotywy z Bw Neustettin , wykonane w lutym 1932 roku , prowadzacej pociąg osobowy relacji Gdańsk - Stargard . Originalny podpis : 38197 (Bw Neustettin) läuft auf der Strecke Danzig - Stargard in den Banhof Köslin Pommern ein.(02.1932)


Na zdjęciu widać ciągi linowe do uruchamiania semaforów.


Załączniki:
5749[1].jpg
5749[1].jpg [ 93.48 KiB | Obejrzany 14868 razy ]
Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 107 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group