Szczecinecka Parowozownia
Re: Szczecinecka Parowozownia
Czytając nazwiska pracowników lokomotywowni widzę, że na dziale mechanicznym byli zatrudnieni prawie wszyscy piłkarze Darzboru. Nie zazdroszczę kierownikom tego działu tak sportowej obsady
Re: Szczecinecka Parowozownia
Władek Tracz i Stasiu Nowakowski , to oczywiście czołowe postacie Darzboru (Władek - świetny stoper , a Stasiu - bramkarz). Pan Sawicki o , którym wspominałem (narzędziowiec) , był w czasie IIWŚ , strzelcem pokładowym w polskich dywizjonach w Anglii. Do dziś pamiętam jego słynną wymowę "Royal Air Force". Drugim narzędziowcem był pan "Andzia" , niestety nazwiska nie pamiętam ("Andzia" przydomek) , niesłychanie wysoki pan , który mocno się musiał schylać , aby wyjrzeć przez okienko .Narzędziownia znajdowała się w przejściu pomiędzy halą obrabiarek , a halą lokomotyw. Wychodząc z hali obrabiarek , po lewej stronie było biuro pana Bielawskiego , potem biuro , w którym pracowali : pani Sulińska , Pan Król ). Następnie pomieszczenie , które zajmował Tadek Ryło ( karty pomiarowe zestawów kołowych , książki przeglądów i napraw itp.). Vis a vis tych pomieszczeń na całej długości była narzędziownia. Na samym końcu hali napraw pracowała brygada kotlarzy , mieli oni niesłychanie ciężką pracę , byli zawsze niemiłosiernie wymazani sadzą.Drahim wrote:Czytając nazwiska pracowników lokomotywowni widzę, że na dziale mechanicznym byli zatrudnieni prawie wszyscy piłkarze Darzboru. Nie zazdroszczę kierownikom tego działu tak sportowej obsady
Przed poddaniem się operacji chirurgicznej zatroszcz się o bieżące sprawy.Możesz przeżyć.
Ambrose Bierce
Ambrose Bierce
Re: Szczecinecka Parowozownia
Wątek w sumie znajduje się w "Szczecinku przed 1945" ale historia parowozowni zlała się nam tutaj w całość i są też tematy powojenne. No to do historii powojennej dorzucam jeszcze takie wydarzenie w historii szczecineckiej parowozowni:
Re: Szczecinecka Parowozownia
Dot. "160 ton węgla ........"
Ciekawi mnie regulamin tego współzawodnictwa to pierwsze. Drugie to czy przypadkiem nie mieli zaprzyjaźnionego magazyniera w Magazynie Węgla bo przecież nie mogli eksploatować parowozu "na powietrze". Chyba ze wszyscy puszczali część pobranego węgla na lewo a oni nie.
Inna sprawa, że pamiętam te czasy i metody osiągania osczędności w współzawodnictwach w różnych dziedzinach.
Ciekawi mnie regulamin tego współzawodnictwa to pierwsze. Drugie to czy przypadkiem nie mieli zaprzyjaźnionego magazyniera w Magazynie Węgla bo przecież nie mogli eksploatować parowozu "na powietrze". Chyba ze wszyscy puszczali część pobranego węgla na lewo a oni nie.
Inna sprawa, że pamiętam te czasy i metody osiągania osczędności w współzawodnictwach w różnych dziedzinach.
Izydor Węcławowicz
[Verum].... nuli enim nisi audiituro dicendum est.
Lucii Annaei Senecae
Prawdę....należy mówić tylko temu, kto chce jej słuchać. L. A. Seneka
[Verum].... nuli enim nisi audiituro dicendum est.
Lucii Annaei Senecae
Prawdę....należy mówić tylko temu, kto chce jej słuchać. L. A. Seneka
- człowiek widmo
- Posts: 738
- Joined: 04 May 2005, 22:00
Re: Szczecinecka Parowozownia
Pozostając w temacie kolejowym, to czy ktoś z Was może powiedzieć coś więcej o wypadku, do ktòrego doszło w latach PRL, mniej więcej w okolicach starego, wòwczas istniejącego wiaduktu? Zderzyły się dwa składy, rzekomo maszynista jednego z nich przespał semafor. Były ofiary śmiertelne i ranni. Z gòry dziękuję za wszelkie wiadomości.
Bahnhofstraße
Re: Szczecinecka Parowozownia
Jakieś daty jesteś w stanie określić? Można by przeszukać ówczesną prasę, chociaż "organy PZPR" jakim była wtedy GK niechętnie o katastrofach pisały.
- człowiek widmo
- Posts: 738
- Joined: 04 May 2005, 22:00
Re: Szczecinecka Parowozownia
Otóż to! Poszperałem tu i ówdzie, nic o tym zdarzeniu nie piszą. Trudno jest mi określić przedział czasowy, być może 65-80? Wszystko działo się nieopodal dworca, na rogatkach miasta, a huk było słychać w całej okolicy "kolejowej".
Bahnhofstraße
Re: Szczecinecka Parowozownia
Nie były to lata późniejsze, tj. 1985-1986? Wykoleiły się trzy wagony towarowe na stacji PKP. RUSW założył nawet na tę okoliczność sprawę operacyjnego sprawdzenia krypt. "Tor". Z tego co mi wiadomo dokumentacja zachowała się i jest przechowywana w Oddziale IPN w Szczecinie. Nie jestem jednak w stanie podać żadnych szczegółów...
- człowiek widmo
- Posts: 738
- Joined: 04 May 2005, 22:00
Re: Szczecinecka Parowozownia
A widzisz Tomku, to całkiem możliwe. Mamy trop.Tomisław wrote:Nie były to lata późniejsze, tj. 1985-1986? Wykoleiły się trzy wagony towarowe na stacji PKP. RUSW założył nawet na tę okoliczność sprawę operacyjnego sprawdzenia krypt. "Tor". Z tego co mi wiadomo dokumentacja się zachowała i jest przechowywana w Oddziale IPN w Szczecinie. Nie jestem jednak w stanie podać żadnych szczegółów...
Bahnhofstraße
Re: Szczecinecka Parowozownia
Ze wskazaniem nawet na 1985 r. Będę coś wiedział to dam znać.
Re: Szczecinecka Parowozownia
Pamiętam ok. 1971 uroczysty przemarsz konduktu pogrzebowego głównymi ulicami miasta. Było to po wypadku kolejowym, w którym zginęło czterech (?) kolejarzy ze Szczecinka, w tym ojciec naszej koleżanki z klasy (Jedynka oczywiście, tylko tam chodziły dzieci kolejarzy)
- człowiek widmo
- Posts: 738
- Joined: 04 May 2005, 22:00
Re: Szczecinecka Parowozownia
Mam pytanie do Starszych Forumowiczów o załączoną fotkę. Najprawdopodobniej widać na niej klasę "kolejarską" z lat 50-tych. Bronx uświadomił mi jednak, że szkoła kolejowa została założona w Sz-ku w roku 1972. Czy ktoś z Was mógłby pomóc w identyfikacji? Z góry dziękuję.
Bahnhofstraße
Re: Szczecinecka Parowozownia
Jestem 'Starszym Forumowiczem', ale nikogo na tym zdjęciu nie rozpoznaję. 'Uczniowie' są mocno wiekowi, większość jest już w kolejarskich mundurach.człowiek widmo wrote:Mam pytanie do Starszych Forumowiczów o załączoną fotkę. Najprawdopodobniej widać na niej klasę "kolejarską" z lat 50-tych....
Być może chodzi tu nie o szkołę kolejarską lecz o kurs specjalistyczny. W latach 45-50, specjalistów do parowozowni szkolono na różnych kursach w Stargardzie, Białogardzie, Słupsku, a nawet na Śląsku.
Poniżej zaświadczenie o zaliczeniu kursu z montażu łożysk wydane w 1954 roku pracownikowi parowozowni szczecineckiej.
- człowiek widmo
- Posts: 738
- Joined: 04 May 2005, 22:00
Re: Szczecinecka Parowozownia
Fotka ze zbiorów prywatnych.
Prawdopodobnie wczesne lata 60-te.
Prawdopodobnie wczesne lata 60-te.
- Attachments
-
- pkp.jpg
- (101.22 KiB) Downloaded 2719 times
Bahnhofstraße
Re: Szczecinecka Parowozownia
Wagon wygląda na jak z zestawu 'pociągu ratowniczego'. Były malowane na niebiesko.