130 LAT KOLEI W SZCZECINKU

Dyskusje o aktualnych wydarzeniach odnoszacych się do historii miasta oraz wydarzenia kulturalne. Bez politykowania.
Stach
Posts: 3717
Joined: 28 Jan 2007, 23:31

Post by Stach »

W ostatnim "temacie" jest jakiś kolejowy materiał. Na razie widzę tylko zajawkę na www.temat.net , więc trudno mi powiedzieć coś więcej.
Gregor
Posts: 241
Joined: 23 Mar 2005, 17:11
Location: Szczecinek

Post by Gregor »

Zgadza się - jest. Opis dawnego szlaku kolejowego (a raczej jego stanu obecnego) odcinka Czaplinek - Jastrowie. Była pierwsza część opisana - opis wędrówki pieszej, w następnym Temacie ciąg dalszy. Nawet ciekawa trasa się wydaje być. Ktoś się może wybiera sprawdzić osobiście?
Pozdrawiam
Stach
Posts: 3717
Joined: 28 Jan 2007, 23:31

Post by Stach »

Ta na marginesie - ciekawa blogonotka o Kostrzynie nad Odrą, sporo o kolei:

http://rasfufu.salon24.pl/76773,index.html

"Odcinek Berlin -Piła (247 km) był pokonywany kiedyś, z lokomotywami parowymi, w godzinę i 46 minut (średnia prędkość między oboma miastami- 141 km/h). Do dziś nie ma tak szybkiego pociągu w Polsce. Dziś najszybsze połączenie z Berlina do Piły trwa 4 godziny 53 minuty. A pomyśleć że kiedyś była to linia łącząca Elbląg, Gdańsk, Malbork z Berlinem w jakieś 5 godzin."
User avatar
robot humano
Posts: 1047
Joined: 09 Oct 2006, 11:18

Post by robot humano »

Czy znane są wam jakiekolwiek informacje o poprzednim wiadukcie przy dworcu kolejowym - droga na Poznań. Wiem że mój ojciec za malaka bawił się jeszcze na nim ale nigdy nie widziałem jakiegokolwiek zdjęcia tego obiektu. Zostały tylko dobrze zachowane przyczółki.
User avatar
LUCEK
Posts: 332
Joined: 04 Mar 2005, 13:57
Contact:

Post by LUCEK »

Stach wrote:Ta na marginesie - ciekawa blogonotka o Kostrzynie nad Odrą, sporo o kolei:

http://rasfufu.salon24.pl/76773,index.html

"Odcinek Berlin -Piła (247 km) był pokonywany kiedyś, z lokomotywami parowymi, w godzinę i 46 minut (średnia prędkość między oboma miastami- 141 km/h). Do dziś nie ma tak szybkiego pociągu w Polsce. Dziś najszybsze połączenie z Berlina do Piły trwa 4 godziny 53 minuty. A pomyśleć że kiedyś była to linia łącząca Elbląg, Gdańsk, Malbork z Berlinem w jakieś 5 godzin."
"Latający Ślązak" wyjazd z Wrocławia o godzinie 7:09 finisz na Dworcu Śląskim w Berlinie o godzinie 9:45. Powrót zapewniał ekspres o godzinie 20:06 do Wrocławia na godzinę 22:46. Dziś EuroCity robi to w 5h 47 min to tak na marginesie
https://www.facebook.com/neustettiner/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://dolny-slask.org.pl/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bronx
Site Admin
Posts: 5471
Joined: 25 Feb 2005, 10:18
Location: Nstn in Pomm.
Contact:

Post by bronx »

Z tym wiaduktem to ciekawa sprawa bo faktycznie nie znam żadnej fotografii która by pokazywała jego dawnej formie.

Tak przy okazji, dostałem kiedyś od kogoś na maila plany kilku budynków gospodarczych budowanych na poczatku XX wieku na terenie dworca Neustettin. Na jednym planie widać rzut z góry z rozrysowana tzw. szopą (ten półokrągły budynek lokomotywowni) widac na tym rzucie że droga przebiegała znacznie bliżej tak jak widoczne przyczółki. Niestety samego wiaduktu plan nie obejmuje.

Plany budynku gospodarczego (warsztatów) na terenie dworca. 1905

Rozbudowa/przebudowa budynku warsztatowego

Zastanawiam się czy budynki widoczne na tych planach jeszcze istnieją.
User avatar
Krzysztof II
Posts: 578
Joined: 08 Apr 2006, 20:50
Location: Bromberg
Contact:

Post by Krzysztof II »

Dodam, że losy lokomotywoni są już prawdopoodobnie policzone :/
Szczecinek
Stach
Posts: 3717
Joined: 28 Jan 2007, 23:31

Post by Stach »

Krzysztof II wrote:Dodam, że losy lokomotywoni są już prawdopoodobnie policzone :/
Trzeba by chociaż jakieś zdjęcia popstrykać.
jw3659
Posts: 11
Joined: 21 Mar 2008, 11:57

Re: 130 LAT KOLEI W SZCZECINKU

Post by jw3659 »

Stacja Czaplinek,rozjazd nr 7, s42 ,r=205 używany do dziś.Najstarsza część szyna łącząca z 1902r firmy AHAV ,KRUPP-1907,DK-1905,BOCHUM-1903,ROMBACH-1912.Prawdopodobnie złożony po wojnie z kawałków.
Attachments
338 - Kopia.JPG
338 - Kopia.JPG (40.12 KiB) Viewed 6216 times
341 - Kopia.JPG
341 - Kopia.JPG (48.11 KiB) Viewed 6270 times
User avatar
Drahim
Posts: 596
Joined: 12 Mar 2009, 19:46
Location: kiedyś koło Gazowni

Re:

Post by Drahim »

robot humano wrote:Czy znane są wam jakiekolwiek informacje o poprzednim wiadukcie przy dworcu kolejowym - droga na Poznań.
Wiadukt pamiętam z dzieciństwa, ale nie mam żadnych zdjęć (aparat foto był rzadkością). Położony był dokładnie na istniejących przyczółkach, zbudowany z masywnej kratownicy stalowej która wystawała nad poziom jezdni nie więcej niż 2 metry. Kratownica była w całości nitowana (most bez spawów). Od strony dworca był chodnik dla pieszych zabezpieczony z zewnątrz blachą od dołu i wyżej siatka druciana. Z drugiego boku chodnika była konstrukcja kratownicy i dopiero za nią asfaltowa jezdnia dla pojazdów. Ograniczeniem szerokości jezdni była druga część kratownicy. Most był często malowany farbą koloru stalowego. Przy przejeździe każdego samochodu niemiłosiernie dygotał. Nowy wiadukt wybudowano obok, doprowadzono nowe podjazdy i dopiero wówczas zdemontowano stary. Dlatego w tamtym miejscu mamy szerszą jezdnię.
User avatar
robot humano
Posts: 1047
Joined: 09 Oct 2006, 11:18

Re: 130 LAT KOLEI W SZCZECINKU

Post by robot humano »

"Sammlung von Uebersichtsplänen Wichtiger Abzweigungsstationen der Eisenbahnen Deutschlands". Bearbeitet im Reichs-Eisenbahn-Amt. Vierzehne Auflage. Berlin 1914.
Znalezione w :
http://www.forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?p=87859" onclick="window.open(this.href);return false;
Attachments
schemat_neustettin_1914.jpg
schemat_neustettin_1914.jpg (18.31 KiB) Viewed 5761 times
User avatar
Igor
Posts: 350
Joined: 29 Dec 2007, 14:47
Location: Szczecinek

Re: 130 LAT KOLEI W SZCZECINKU

Post by Igor »

ciekawa aukcja:

http://allegro.pl/prusy-kolej-list-prze ... 90492.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply